tirsdag 28. juli 2009

og litt til ferie

Jeg tenkte å legge inn noen bilder fra ferien her, som utemerket seg på en eller annen måte.



Disse to bildene, tatt utenfor togstasjonen i Amsterdam sentrum, gir et godt inntrykk av hvor mange som egentlig bruker sykkel i Holland.
Disse "parkeringshusene" (ikke det høye bygget i bak-kant, det med sykler i forkant) er det mange av i storbyene, og de går gjerne over flere etager, og syklene står tett. Jeg har alltid lurt på, hvordan i huleste du finner frem til din egen sykkel igjen, og hvordan får du den løs? Har jeg nevnt at det er over 19 millioner mennesker som bor i Holland?


Disse to er fra et utendørsmuseum.
Huset er typisk gammel gård, og så bare nydelig ut der det stod for seg selv.
Stolen? Vel, noen ganger er det bare ting som roper etter å bli tatt bilde av, selv i regnvær.




Vi var på kjøretur, i finværet selvfølgelig, skulle vi gått ute, så hadde det nok regnet, meeeen..
Vindmøller er det også mye av i Holland, dog er da de fleste av den moderne, plass-sparende og energi-givende typen. Det er litt synd,for jeg liker de gamle bedre, men veldig miljøvennlig, og økonomisk er de, og de ser ikke så ille ut.




Vi stoppet for noe mat rett før vi skulle kjøre over en demning, og disse småtassene var ikke redde for å be om mat nei. De stod omtrentlig å trippet i døråningen med åpent nebb og tigget.

De større, noen småskjærer og en haug med måker, turde ikke å komme nærme bilen, ergo fikk småfuglene spise i fred. Clever.


Også, tilslutt noen stemningsbilder fra en av kveldturene vi hadde på "landet". Litt mørke, men jeg liker dem.








2 kommentarer:

  1. Den stolen....dæskern Coen ser liten ut.... Nå må jeg nesten til Holland en tur:)
    Søs

    SvarSlett
  2. Då var det linka til bloggen din på bloggen min, endeleg :D

    Har vore i Amsterdam og det var uttruleg kult, men fekk ikkje med meg vindmøller så må tilbake ein gong trur eg :)

    Me talast ved :D

    SvarSlett